Tuesday, 25 October 2011

Minggu-minggu yang sibuk

Petang ni free, takder apa2 aktiviti sekolah, tapi mata ni tak mau lelap, kenapa ye?..Minggu-minggu terakhir persekolahan adalah minggu yang paling sibuk. Minggu ni adalah minggu Peperiksaan akhir tahun. Minggu depan, tanda kertas dan isi markah. Minggu satu lagi Majlis Anugerah Kecemerlangan Pelajar dan Majlis Khatam Quran. Minggu tu jugalah Majlis Ihtifal j-QAF..mana nak khatamkan murid lagi, mana nak latih murid untuk pertandingan masa Ihtifal lagi..Harapanku semoga Allah permudahkan segala urusanku..dan semoga segala usaha diberkati Allah.

Tuesday, 27 September 2011

Hari Keluarga dan Sukaneka Prasekolah

Pada hari Sabtu 24.9.2011 lepas, ada program Hari Keluarga dan Sukaneka Prasekolah bersama ibubapa dan PIBG sekolah. Alhamdulillah cuaca baik. Aktiviti mcm ni memang seronok, dapat merapatkan hubungan silaturrahim antara guru, ibubapa dan murid..

diminta untuk menjadi juruacara..

acara untai manik

acara perasmian : memecahkan belon

Murid2 excited nak bersenam kenyalang..

Saturday, 17 September 2011

Mee celup..

Mee celup simple,
Lama tak makan mee celup. Cuba jugak buat. walaupun aksesorinya simple, tapi puas hati sebab dapat makan hasil buatan air tangan sendiri. Dulu2 masa time sekolah, selalu makan mee celup dengan kawan2. Tapi sekarang ni, cuba buat sendiri pulak..

Kek Coklat..

Hari ni rasa nak makan kek coklat yang teramat. Tambah pulak cuti sekolah 3 hari..Rasa2 lama benar dah tak buat kek. Dulu2 masa blajar, rajin nak buat kek. Tapi sekarang sejak bekerja, semua benda guna istilah 'beli'. Tu lah yang menyebabkan kek ni agak kurang menjadi..mgkn lain sikit dari yang asalnya. dulu ok je, walaupun guna resepi yang sama..nampaknya kena selalu2 buat ni untuk cuba menghasilkan rasa asalnya..




Ini lah rupanya kek coklat..

Monday, 15 August 2011

Ihya' Ramadhan

Alhamdulillah, hari ni adalah hari ke-15 Ramadhan..Syukur kehadrat Ilahi kerana program yang telah dirancang dipermudahkan oleh Allah dan berjalan dengan baik. Antara program yang telah dirancang adalah: tadarus al-Quran, Solat sunat Dhuha dan solat hajat UPSR, Kuiz Ramadhan dan Majlis berbuka puasa (22 Ogos 2011).

Solat hajat murid-murid tahun 6 dijalankan setiap pagi sepanjang Ramadhan

Tadarus al-Quran dijalankan waktu rehat setiap hari sepanjang Ramadhan. Alhamdulillah sudah ada kumpulan yang menamatkan juzuk yang diagihkan.Semoga segala usaha untuk meraih redhaNya diberkati Allah.

Sunday, 14 August 2011

Tempahan laksam

Alhamdulillah, hari ni sempat menyiapkan dua tempahan laksam untuk berbuka puasa..semoga ianya secukup rasa..

Friday, 15 July 2011

Beduk diketuk

Alhamdulillah, bersyukur kehadrat Ilahi kerana masih diberi kesempatan olehNya untuk update blog pada petang ini. Bersyukur kehadratNya juga kerana diberi keizinan untuk memulakan kembara ilmu pada kali ini untuk menelaah sebuah buku "Beduk Diketuk" iaitu hasil karya kolumnis majalah solusi dan buku-buku keluaran telaga biru iaitu Pahrol Mohd Juoi. Buku ini baru saja sampai petang tadi, dan sedang cuba mengkhatamkan secepat mungkin kerana isinya agak menarik yang menyentuh soal kisah-kisah yang diberi nafas Islam yang bisa mencuit perasaan, mengocak fikiran dan menyalakan api perubahan. Disamping diselitkan oleh ilustrasi yang menarik dan mencuit hati. Baru saja selesai baca bab 1 iaitu: Ramai Pengajar Sedikit Pendidik.

Antara yang dibahaskan dalam bab 1 ialah tentang TAHU dan SEDAR. Mempunyai makna yang berbeza dari sudut lughah dan istilah. TAHU di akal tetapi SEDAR di hati. Kebanyakan manusia TAHU bahawa dia hamba Allah tetapi dia tidak SEDAR bahawa dia hamba Allah. Akibatnya ramai manusia yang sanggup melakukan kejahatan walaupun dia tahu sebagai hamba Allah tidak wajar dia berbuat demikian.
Bagaimana pula jika kita hendak SEDAR?
Pindahkan ilmu yang ada di kepala ke dalam hati.
Maknanya kita mesti mendidik bukan sekadar mengajar.
Mengajar ialah kita memberitahu, memahamkan, menyampaikan
Mendidik ialah kita mendorong, membimbing, mengajak dan memantau
cth yang jelas : Jika kita mengajar anak murid kita solat, kita sekadar menyampaikan ilmunya seperti syarat, rukun, sah, batal dsb.
tetapi mendidik lebih kepada mengajak, ajak mereka solat bersama-sama kita. Kita menjadi role-model kepadanya. Jika malas, kita dorong mereka dan jika salah kita betulkan. Hasilnya pelajar akan mahu sembahyang. Diriwayatkan daripada Amr bin Syu’aib, daripada ayahnya, daripada datuknya r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: Perintahlah anak-anak kamu supaya mendirikan sembahyang ketika berusia tujuh tahun dan pukullah mereka kerana meninggalkan sembahyang ketika berumur sepuluh tahun dan asingkanlah tempat tidur di antara mereka (lelaki dan perempuan). (Hadis riwayat Abu Daud).
Hadis ini juga menerangkan bahawa, pukul itu bukan untuk menyakiti tetapi sekadar untuk mendidik. Golongan pendidik bukan difokuskan kepada para guru mahupun guru agama sahaja, malah sesiapa sahaja mampu menjadi pendidik asalkan ilmu yang disampaikan itu berguna dan bermanfaat untuk diaplikasikan dalam kehidupan dunia dan akhirat. Kerana ilmu ini adalah amal jariah. Pahalanya berterusan selepas kematian. Pendidik adalah golongan yang paling dekat dengan tugas para Rasul. Kerana dia mendidik modal yang paling berharga iaitu MODAL INSAN..merupakan salah satu falsafah pendidikan Negara.
"Jangan kesal jika kita tidak dihargai, tetapi kesallah jika kita benar-benar tidak berharga."

Wednesday, 1 June 2011

jalan-jalan kuching

Hari pertama..
Kami bertolak dari sibu jam 6.30 pagi..sampai ke kuching kul 1 tghri. Perjalanan yg mengambil masa selama 6 jam setengah dari bandar sibu. Tapi kalau dari Mukah kena tambah la, 2jam setengah lagi. jauh juga perjalanan nya. Jalanraya hari tu agak sibuk, namun kami tetap berhati2 agar sampai ke kuching dengan selamat. Alhamdulillah. Tiba di kuching, kami terus cari hotel berdekatan ngan waterfront, malangnya semua sudah penuh, maklumlah cuti sekolah. sepatutnya kena booking awal. kami pun cuba call hotel yg pernah kami menginap 3 thn lepas. Alhamdulillah ada lagi kosong. kami terus booking. tapi jauh sikitlah dari bandar. Tapi ok jer kat FATA HOTEL tu, harga pun agak berpatutan rm 79.50 semalaman.Malamnya pula, kami menjamu selera kat gerai berdekatan hotel arif. best makanan kat situ..ada nasi kerabu pelbagai lauk juga..teringat kat kg.



Hari kedua..
Hari kedua, kami jalan2 kat pasar sarikin je. Pasar sarikin hanya buka pada hari sabtu dan ahad je. Untuk kesana kami turun seawal jam 6.30 pagi. sebab, kat sana kalau lewat memang tak dapat parking..sampai sana dalam 7 lebih la. tu pun dah ramai orang..Alhamdulillah parking masih banyak lagi. kat sini banyak jual pelbagai fabrik, macam blouse cantik2, kain untuk buat baju pengantin, telekung sembahyang, langsir, kain sulam dan banyak lagi. tak ketinggalan tikar sarawak, handbag, bantal,tilam dan macam2 lagi. yang penting kena bawak duit poket lebih la..Jurujual semuanya dari Indon. sebab sarikin ni adalah sempadan indon(Kalimantan). Mereka kata semua barang ni datang dari Bandung..Sempat jugak beli blouse 2 helai. Suami pulak sempat beli dompet Levis, cuma rm30 je..kat bawah ni gambar sekitar pasar sarikin.







Jubah semua cantik2 dan murah. tak tau nak pilih yg mana. harganya hanya rm50 je. kalau kat kedai biasa hampir seratus atau seratus lebih.

Malam tu, kami hadir satu ceramah motivasi yang telah disampaikan oleh Ust Zahazan.."Membawa Cahaya ke Dalam Rumah". Itulah pertama kali melihat Ust Zahazan secara live.Ceramah yang bersahaja, tapi ada unsur2 humor jugak. Tak sangka pulak, masa dalam tv nampak Ust serius je, tapiu sebenarnya peramah dan pandai berjenaka. membuatkan kami yang hadir tidak merasa jemu..itulah penangan orang yang berilmu. ust zahazan adalah penasihat Stormreaders terutamanya majalah solusi dan buku2 keluaran telaga biru dan pts.

Kenal tak siapa ni? Inilah Syah, bekas penyanyi nasyid Brothers satu tika dlu..dia merupakan pengasas Stormreaders..


Sempat juga bergambar ngan Ust. Zahazan

Hari ketiga..
plan kami hari ketiga ni nak menyaksikan sendiri panorama indah kat kampung budaya ni. sebelum ni cuma tengok kat tv dan internet je. so, dalam kul 7pg terus bersiap.Nak ke kampung budaya ni mengambil masa dalam 30-40 minit la dari bandar kuching. jalan pagi tu agak sibuk jgk, maklumlah hari bekerja, cuma sekolah je cuti.Sampai je kat sana, kaunter tiket belum buka lagi.Kul 9 pg baru buka. Sambil snap2 gambar kat luar tu, ternampak la kat kaunter masuk tu ..dewasa : RM 60 dan Kanak2 : RM 30..alamak mahalnya.kalau 2 org dah rm120..kira lari bajet la.so, kami ambil keputusan tak jadi masuk dan patah balik ke kuching. Jalan2 satok, wisma saberkas dan India street je..


background kampung budaya, santubong


ambil gambar kat luar je..



Jalan-jalan kat kedai-kedai kraf sepanjang jalan bersebelahan ngan waterfont..kat sini terdapat pelbagai kek lapis dengan pelbagai citarasa. siap boleh cuba dulu sebelum beli. tapi memang sedap2 semuanya. kalau datang ke sarawak tidak lengkap kiranya tidak membawa pulang kek lapis..

Hari keempat..
Alhamdulillah kami selamat sampai ke mukah pada pukul 5.45 petang. dalam perjalanan pulang, sempat singgah sarapan kat Sri Aman. susah betul nak cari kedai makan islam kat situ, terpaksa lah dua tiga kali pusing. hinggalah kami ambil keputusan untuk meneruskan perjalanan. Alhamdulillah, masa nak keluar tu, ternampak satu kedai makan Islam..kami menjamu selera kat situ..

Itu saja coretan kali ini..Semoga diberi kekuatan dan kerajinan untuk mengemaskini blog..

Friday, 20 May 2011

sambutan hari guru

sambutan hari guru tahun ni diadakan tepat pd 16 mei 2011..jarang hari guru peringkat sekolah di sambut cun2 16 mei..kat bawah ni gelagat guru2 sk kpg petanak sempena hari guru..







sesi menyemat rosset

Saturday, 16 April 2011

nugget buatan sendiri..

Malam ni rasa cam malas nak mkn nasi. tanya hubby pun hubby ckp camtu jgk. bla tengok buku resepi, nugget lah yang menjadi pilihan. simple je buat dia..kat bawah ni, ada pic utk tatapan..


Monday, 11 April 2011

mee udang

Hari Sabtu hubby beli udang..so tghari tu cuma goreng rempah je, mcm yg selalu buat.Janji ngan hubby nak buat mee udang hari Ahad tu, tp biasalah mcm2 menu dalam kepala. Last2 buat gulai udang je Ahad tu. Hari ni tetiba rajin pulak, memandangkan petang takder apa2 aktiviti sekolah. So, buatlah mee udang. Sebelum ni tak pernah buat pun, cari2 dlm tenet je, ambik yg paling simple..hehe. kat bawah ni ada gambarnya..

Mee udang buatan sendiri..

aksesorinya yang ala kadar saje..

Saturday, 2 April 2011

MTQ Peringkat Daerah, Mukah

Alhamdulillah, Rabu 30.4.2011 berakhirlah pertandingan MTQ atau Majlis Tadarus al-Quran peringkat Daerah. Antara kategori yang dipertandingkan adalah: Tilawah al-Quran, Hafazan, dan Bercerita Kisah-Kisah al-Quran. Juga Festival Nasyid. Tapi sekolah kami tak hantar pun nasyid, coz tak sempat masa nak latih murid. Kat bawah ni ada pic diaorang, Aidil, Aina (Tilawah), Ikhwan, Khamisah (Hafazan), Solehin, Izzawati (Bercerita Kisah Nabi)..jom tengok gelagat diaorang..

Bergambar selepas majlis penutupan..

Adik Izzawati berjaya mendapat tempat pertama dalam pertandingan bercerita Kisah-kisah Nabi kategori perempuan

Adik Solehin berjaya mendapat tempat ke-3 dalam pertandingan Bercerita Kisah-kisah Nabi kategori lelaki

Adik Aina berjaya mendapat tempat ke-3 dalam pertandingan Tilawah al-Quran.Tahniah

Persembahan adik Solehin

persembahan dari adik Nur Izzawati
wajah sebelum bertanding


Friday, 4 February 2011

Masak-masak cuti sekolah

cuti raya cina ni tak kemana pun..cuma dok rumah je. Tu lah ada masa ckit nak masak utk hubby. Hari tu hubby beli udang kat pasar, bla tanya nak makan apa..hubby ckp ikut la. so, isterinya masak la tomyam udang. buat perencah sndiri je. simple2 je pun. pakai campak2, taraa..siap..tomyam udang..

Emm..ni la rupa tomyam udang tu..

Ummp..sedapnya..

Monday, 31 January 2011

Jom makan durian..

Pagi semalam, kami pergi jalan-jalan sibu. kebetulan hubby ada keje kat sana. so, boleh la join sekali. best jugak lama tak pegi ni. Kami check in dekat Orchid Hotel. best kat ctu.apa yang menyebabkan kami suka orchid sebab senang parking, selain harga yang berpatutan dan selesa. sesiapa yang berkunjung ke sibu boleh la bermalam di orchid. tapi agak jauh ckit dari bandar, tapi kalau yg ada keta sendiri ok la. Ha..sebenarnya nak cerita ttg 'raja buah ni'..hmmm, mcmana blh terjumpa buah ni?..sebenarnya ketika perjalanan ke sibu kami ternampak buah durian kat tepi jalan.apalagi..balik nanti msti beli jugak. so, masa balik td, beli lah. nasib baik ada lagi. tapi, mahal betul la..buah kecik je,5 biji rm35..mahal kan..tapi disebabkan mengidam sebab dah lama tak makan beli jugak..

sempat lagi buat pulut durian..walaupun dalam kepenatan..bukan apa, teringin sgt kot

masa untuk makan..

excited nak mkn durian..tak sempat salin pakaian..

durian
Related Posts with Thumbnails